7 Mayıs 2012 Pazartesi

KLASİK MÜZİKTE İLKBAHAR ESİNTİLERİ

 

KLASİK  MÜZİKTE  İLKBAHAR  ESİNTİLERİ

Schumann dinlediğim bir akşam birden fark ettim ki Schumann’ın ikinci senfonisi  İlkbahar Senfonisi, klasiklerde ilkbahardan esinli eserler var mıdır, daha doğrusu vardır da hangileridir? Sorusuna  cevap oluşturmuştu. İlkbahar Senfonisi; Baharın Uyanışı ve Baharın Veda Etmesi  olarak iki bölümden oluşuyor. Klasik yapıdaki bu eserde baştan sona trompet duyulmaktadır. Schumann, bunalımlı döneminde hep kulağında Do majör tonunda trompet sesinden yakınırmış.Schumann’ın 1841 tarihinde bestelediği bu eserinden daha önceki tarihlere inersek; Beethoven’ın Pastoral Senfonisi (6.senfonisi) tabiatı anlattığı için bahar konusuna alınabilir mi bilmiyorum ama op.24  İlkbahar başlıklı Keman Sonatı nasıl unutulabilir? Müthiş güzel bir keman sonatı...Tabiat kır filan denilince G. Mahler’in birinci Titan başlıklı senfonisi de içinde doğadan sesleri barındıdığı için aklıma geliverdi burada. Ünlü Çek besteci  Smethana’nın doğduğu toprakları Moldavya’yı anlatan “The Moldau ” bir programlı müzik örneği olarak sonuçta doğayı anlatan bir eser. Ve tabii ki Igor Stravinsky’nin “Bahar Ayini”,Orta Asya steplerindeki eski bahar kutlamalarından esinli ve zamanında epey bir gümbürtü koparmış ve müthiş yadırganmış ve bir o kadar da iz bırakmış önemli bir eser. Bu arada Stravinsky ile bitirmek istiyordum ama Vivaldi’yi nasıl unuttum? Barok Dönem’e ani bir dönüş yapıyor ve “Dört Mevsim”i örnekliyorum; “İlkbahar”bölümü, bundan güzel bahar esintili eser örneği olamaz! Her ne kadar piyanoda da çalınıyorsa da kemanlardan, oda müziği olarak dinlemek harikulade. Çok çalınan bir müzik olduğundan neredeyse güzelliğini yadsıyanlar var, fakat ben bunu snop bir yaklaşım olarak görüyorum. Unuttuğum İlkbahar temalı eser mutlaka vardır. Beni tamamlayan olursa sevinirim.                               

 

 

 



__________ ESET NOD32 Antivirus tarafından sağlanan bilgiler, virüs imza veritabanı sürümü: 7115 (20120506) __________

İleti ESET NOD32 Antivirus tarafından denetlendi.

http://www.nod32.com.tr

1 yorum: